آیت اللہ سید سیستانی

 دفتر آیت الله سید علی سیستانی به سؤالاتی در خصوص تدفین و تکفین جان باختگان بر اثر ویروس کرونا پاسخ گفته اند : اگر به خاطر ترس از انتقال ویروس کرونا، امکان انجام غسل میّت فراهم نشود. امّا اگر امکان انجام تیمم با دست حتی اگر با دستکش وجود داشته باشد، باید انجام گیرد.

 دفتر آیت الله سید علی سیستانی به سؤالاتی در خصوص تدفین و تکفین جان باختگان بر اثر ویروس کرونا پاسخ گفته و اشاره کرده اند: اگر امکان غسل و تیمم میّت وجود نداشته باشد، بدون آن ها دفن شود.

متن استفتائیه و پاسخ آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دفتر آیت الله سید علی سیستانی

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

سؤال: آیا فرد مسلمانی که بر اثر ویروس کرونا فوت شده است، باید مانند دیگر مردگان غسل داده شود یا تیمم کفایت می کند؟ کادر پزشکی جنازه میّت را در کیسه های مخصوص که با مواد شیمیایی نگهدارنده همراه است قرار می دهند و اجازه نمی دهند قبل از دفن این کیسه ها باز شود، در این صورت اگر مقامات اجازه ندهند که تیمم بر آن انجام شود، چه کار باید کرد؟

 پاسخ: اگر به خاطر ترس از انتقال ویروس کرونا، امکان انجام غسل میّت فراهم نشود. امّا اگر امکان انجام تیمم با دست حتی اگر با دستکش وجود داشته باشد، باید انجام گیرد و اگر تیمم امکان پذیر نباشد یا مقامات مربوطه مانع شوند، بدون غسل و تیمم دفن شود.

سؤال: اگر حنوت میّت و مالیدن کافور به نقاط هفتگانه سجده فراهم نباشد، آیا جایگزینی برای آن وجود دارد؟

پاسخ: در این صورت حکم حنوط ساقط می شود و جایگزینی برای آن نیست.

سؤال: آیا کفن کردن میّت با سه پارچه واجب است؟ اگر مقامات اجازه بازگشایی کیسه ای که میت در آن قرار دارد را ندهند تا کفن شود، تکلیف چیست؟

پاسخ: تکفین میّت با پارچه سه تکه واجب است، حتّی اگر از روی کیسه باشد و اگر امکان تکفین با تمامی این تکه های سه گانه وجود نداشته باشد، باید با هر آنچه که از این موارد میّسر است انجام گیرد مثل ملافه ای که تمامی بدن را می پوشاند.

سؤال: در برخی از کشور های غیر اسلامی، جنازه فوت شدگان ویروس کرونا سوزانده می شود. آیا سوزاندن جسد مسلمان جایز است یا خانواده آنان باید تا آنجایی که می توانند مانع آن شوند؟

پاسخ: سوزاندن جسد مرده مسلمان جایز نیست و خانواده میّت و دیگران باید مانع آن شوند و بر دفن میّت مطابق آنچه در شرع حنیف واجب شده، اصرار ورزند.

سؤال: حکم قرار دادن میّت در تابوت و دفن کردن آن به همراه تابوت در قبر چیست؟

پاسخ: جایز است، امّا باید این امکان باشد که میّت به همان صورت که روی خاک قرار می گرفت، در تابوت به پهلوی راست خوابانده شود و صورتش به سمت قبله باشد.

سؤال: متخصصان می گویند، این امکان وجود دارد که متوفیان ویروس کرونا در قبرستان متعارف کشور دفن شوند و نیازی به اجرای اقدامات ویژه از نظر عمق قبر یا غیر آن نیست؛ چرا که این ویروس برای زنده ماندن بر سلول های زنده تکیه دارد و بعد از مرگ بیمار، این ویروس تا ساعاتی زنده می ماند، اما راهی برای خروج پیدا نمی کند و از بین می رود. پس انجام دستور العمل های پزشکی در روند انتقال جنازه بیمار و دفن آن با پوشیدن دستکش های طبی و ماسک های فیتلر دار و امثال آن کافی است و بعد از دفن میّت، هیچ نگرانی در خصوص انتقال بیماری به دیگری وجود ندارد.

در این صورت اگر از دفن جان باختگان ویروس کرونا در قبرستان های عمومی کشور -حتی در مکانی دور از سایر قبور -  چلوگیری شود و بر خلاف وصیت میّت یا خواسته خانواده آن باشد، حکم آن چیست؟

پاسخ: در فرض مسئله جلوگیری از دفن میّت در قبرستان های عمومی جایز نیست و مقامات ذیربط باید روند تدفین را تسهیل بخشند.

3 شعبان 1441 هـ ق

پاسخ دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی به ۲۰ پرسش درباره "کرونا"

آیت الله سیستانی

 فدراسیون جهانی خوجه های شیعه اثناعشری با ارسال نامه ای به دفتر حضرت آیت الله سیستانی نظر این مرجع تقلید را درباره ۲۰ مسئله مربوط به بیماری کرونا جویا شد.

با شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف جهان و پدید آمدن پرسش های فقهی جدید برای شیعیان، فدراسیون جهانی خوجه های شیعه اثناعشری با ارسال نامه ای به دفتر حضرت آیت الله سیستانی نظر این مرجع تقلید را درباره ۲۰ مسئله مربوط به این بیماری جویا شد که این پرسش‌ها و پاسخ‌های دفتر معظم‌له در زیر می‌آید:

۱. با شیوع ویروس کرونا، وظیفه مؤمنین در این باره چیست؟

جواب: اول: دعا و تضرع به درگاه خداوند متعال جهت رفع این بلا از همگان، امید است ادعیه مؤمنین مورد اجابت حضرت حق تعالی واقع گردد.

دوم: رعایت اصول بهداشتی در حد امکان.

سوم: سعی در کمک به دیگران جهت در امان بودن از این بیماری، و در صورت امکان رسیدگی به مبتلایان به آن برای بهبودی حالشان. البته بعضی از مراتب دو امر اخیر در موارد و حالاتی واجب خواهد بود.

 ۲. در چه مواردی برگزاری نمازهای جماعت یومیه و جمعه مستحب و یا واجب نخواهد بود؟

جواب: در هر جایی که به منظور جلوگیری از انتشار بیماری یاد شده اینگونه تجمعات ممنوع است باید این منع جدّی گرفته شود، و در صورت عدم منع با رعایت اصول بهداشتی اشکال ندارد. البته هر شخصی که خوف آن را دارد که در اثر حضور در تجمعات مردم مبتلا به این بیماری شده و آسیب شدیدی ببیند و یا منجر به مرگش شود باید از این امر اجتناب کند.

 ۳. اگر توصیه پزشکان به حفظ فاصله ۱ الی ۲ متر از هم باشد، آیا برگزاری نماز جماعت با این فاصله مجاز است؟

جواب: با فاصله یک متر و مانند آن بی مانع است، و اما اگر فاصله بین نمازگزاران در یک صف و یا بین جای پای صف جلو و جای مهر صف عقب دو متر یا مانند آن باشد انعقاد جماعت محل اشکال است.

 ۴. اگر مؤمنی برای دیدار تشریف بیاورد، آیا راه ندادنش در منزل به مجرد احتمال عقلایی دارا بودن ویروس کرونا مجاز است؟

جواب: اشکال ندارد ولی باید برخورد با او اهانت آمیز نباشد و موجب هتک حرمت طرف نشود.

 ۵. اگر کسی رعایت نکات احتیاطی بهداشتی نکند، آیا این فعل گناه محسوب می شود؟ و در صورت مبتلی کردن دیگری، آیا ضامن مخارج درمان وی می گردد؟ و در صورت منجر شدن به مرگ طرف (خدای نکرده) آیا مستم دیه می شود؟ و آیا از کار و کسبی انداختن آن فرد مبتلی موجب ضمان است (که جبران کند)؟

جواب: رعایت اصول بهداشتی نسبت به خود شخص در صورتی که خوف ابتلا به ویروس را داشته باشد و احتمال جدّی بدهد که در فرض ابتلا منجر به مرگ و یا آسیب شدید شود حتما لازم است. و چنانچه رعایت نکند و آنچه را احتمال می داده محقق شود شرعا معذور نخواهد بود. و اگر شخص مبتلا به این بیماری است و در تماس با دیگران اصول بهداشتی را رعایت نکند و طرف بی اطلاع باشد، ضامنِ آسیبی است که به او وارد می شود، و اگر منجر به مرگش شود دیه ثابت خواهد بود. و اگر کارگری است که از راه کار ارتزاق می کند بعید نیست در دوران معالجه و عجز از کار کردن اجرة المثل او را ضامن باشد.

۶. رهنمود حضرت آقا برای رفتن به اماکن زیارت مستحبی در عراق، ایران و سوریه، و به عمره مستحبی و یا در آینده برای حج واجب و یا مستحبی چیست؟

جواب: در هر جایی که به منظور جلوگیری از انتشار بیماری یاد شده اینگونه تجمعات ممنوع است باید این منع جدّی گرفته شود، و در صورت عدم منع با رعایت اصول بهداشتی اشکال ندارد. البته هر شخصی که خوف آن را دارد که در اثر حضور در تجمعات مردم مبتلا به این بیماری شده و آسیب شدیدی ببیند و یا منجر به مرگش شود باید از این امر اجتناب کند.

 ۷. بنا بر مسئله ۶۵۶+۷ در توضیح المسائل جامع، واجبات و مستحبات نسبت به محتضر، آیا در صورت منع پزشک از دست زدن به بیمار مبتلی به ویروس کرونا، چه حکمی دارد؟

جواب: با خوف ضرر آنچه واجب است ساقط می شود و آنچه مستحب و یا مکروه است در صورت خوف ضرر شدید لازم الاجتناب است، و در غیر این صورت می توان آن را انجام داد.

۸. بنا بر مساله ۶۶۲ در توضیح المسائل جامع، آیا استحباب انتقال دادن محتضر (مبتلی به ویروس کرونا) به محل نمازش در حال سختی جان کندن، به کراهت و یا حرمت تبدیل خواهد شد؟

جواب: با خوف ضرر آنچه واجب است ساقط می شود و آنچه مستحب و یا مکروه است در صورت خوف ضرر شدید لازم الاجتناب است، و در غیر این صورت می توان آن را انجام داد.

۹. آیا کراهت تنها گذاشتن فردی در حال احتضار (مبتلی به ویروس کرونا) برداشته می شود؟

جواب: با خوف ضرر آنچه واجب است ساقط می شود و آنچه مستحب و یا مکروه است در صورت خوف ضرر شدید لازم الاجتناب است، و در غیر این صورت می توان آن را انجام داد.

 ۱۰. بنا بر مساله ۶۶۴ در توضیح المسائل جامع، آیا استحباب بستن چشم و دهان میت، دچار ویروس کرونا، شامل می شود؟

جواب: با خوف ضرر آنچه واجب است ساقط می شود و آنچه مستحب و یا مکروه است در صورت خوف ضرر شدید لازم الاجتناب است، و در غیر این صورت می توان آن را انجام داد.

 ۱۱. بنا بر مساله ۷۰۶ در توضیح المسائل جامع، آیا شستن میت (مبتلی به کرونا) برای غاسل خطر داشته باشد، در این صورت می شود تیمم کرد؟

جواب: بله اگر وسیله ای برای غسل دادن بی خطر نباشد نوبت به تیمم می رسد.

 ۱۲. در هر صورت، چه تیمم دادن به میت (مبتلی به کرونا) به دست دیگری (میمم) و یا با دست خود میت ضرر داشته باشد، در این حالت تیمم آن چه طور خواهد بود؟

جواب: تیمم میت باید با دست های تیمم دهنده باشد، و در صورتی که بی دستکش خطر داشته باشد با دستکش اشکال ندارد.

 ۱۳. اگر تیمم بر میت (مبتلی به کرونا) در صورت امکان آن واجب باشد، اما به خاطر امکان بالای سرایت ویروس، آیا دفن کردن میت بدون غسل و تیمم جایز هست؟

جواب: در فرض خوف ضرر از اجرای غسل و تیمم مطلقا، میت بدون غسل و تیمم دفن می‌شود.

 ۱۴. بنا بر مساله ۷۲۸ در توضیح المسائل جامع، اگر نشود حنوط واجب به میت مبتلی به کرونا داد، ترک آن جایز است و یا جایگزین دارد؟

جواب: در صورت خوف ضرر ساقط می شود و جایگزین ندارد.

 ۱۵. بنا بر مساله ۷۵۵ و ۷۵۷ در توضیح المسائل جامع، اگر دفن در تابوت مجاز نباشد مگر در شرایط خاص، آیا می شود بدن مبتلی به کرونا دفن در تابوت نمود؟

جواب: گذاشتن میت در تابوت اشکال ندارد اگر تابوت در زمین دفن شود، البته باید میت را در تابوت به پهلوی راست بخوابانند به نحوی که جلوی بدن او رو به قبله باشد.

 ۱۶. بنا بر مساله ۷۵۶ در توضیح المسائل جامع، اگر نگهداری میت بنا بر احتیاط واجب در سردخانه مجاز نیست، افرادی که دچار ویروس کرونا می شوند، اجازه نگهداری در سردخانه را داریم تا زمانی که ایمن برای دفن باشد؟

جواب: اگر تجهیز نمودن میت به نحو واجب نگه داشتن او را در سردخانه برای مدت نسبتا طولانی اقتضا داشته باشد اشکال ندارد بلکه لازم است.

۱۷. بنا بر مساله ۷۵۸ در توضیح المسائل جامع، کسی که در کشتی فوت کند می شود تدفین آن را به تاخیر انداخت با به خشکی (زمین) برسد. پس تاخیر انداختن در مراسم تجهیز و دفن میت کرونایی به امید کشف درمان و ایمن سازی مجهز آن میت تا چه مدت زمانی مجاز می باشد؟

جواب: تا زمانی که جسد او فاسد نمی شود و بودن او در سردخانه بی مانع است اشکال ندارد.

 ۱۸. وظیفه ما نسبت به غیر مسلمانان که دچار ویروس کرونا شده اند در سطح محلی و یا بین المللی چیست؟

جواب: کمک به آنان برای درمان و بهبودی شان کار پسندیده ای است.

 ۱۹. اعتقاد ما نسبت به تقدیر الهی در این جور بلایا چه باید باشد؟

جواب: باید معتقد بود که تمام آنچه از مصایب و بلایا واقع می شود حکمتی دارد هر چند ما از آن آگاه نیستیم.

 ۲۰. حضرت آقا چه دستور عمل معنوی برای برطرف کردن این بلا را توصیه می فرمایند؟

جواب: به خواندن قرآن مجید و ادعیه وارد از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام توصیه می شود.

منبع: اجتهاد

* خوجه‌های اثناعشری، گروهی از خوجه‌ها هستند که به مذهب شیعه دوازده‌امامی اعتقاد دارند. خوجه‌ها طایفه‌ای هندو در منطقه سِند هندوستان بودند که پس از گرایش به اسلام خوجه خوانده شدند. خوجه‌های اثناعشری به جهت سخت‌گیری آقاخان محلاتی، امام اول خوجه‌ها و ارتباط با عالمان شیعه دوزاده‌امامی از خوجه‌های اسماعیلی جدا و شیعه امامی شدند.

گزیده ای از توصیه ها و بیانات آیت الله العظمی مکارم در سال ۹۸

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 معاشرت ها و حضور در مراکز عمومی صحیح نیست. 

سهل‌انگاری در انتقال بیماری واگیر به دیگران موجب ضمان و دیه شرعی است                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     از همه ملت عزیز تقاضا دارم نسبت به رعایت تمام موارد درخواستی از سوی مسئولان بهداشت و درمان، از جمله ماندن در خانه و پرهیز از هرگونه سفر غیرضروری، دقت ویژه کنند

نظر آیت الله العظمی مظاهری درباره کفن و دفن کرونایی ها

آیت الله العظمی مظاهری

حضرت آیت الله مظاهری نظر فقهی خود را درباره غسل و کفن و نماز میت افرادی که از طریق کرونا از دنیا رفته اند، را اعلام کردند.

حضرت آیت الله مظاهری، به استفتائی درباره غسل، کفن و نماز میت افرادی که از طریق ویروس کرونا از دنیا رفته اند، پاسخ دادند.

سؤال:

با توجه به اینکه ویروس کرونا از امواتی که پس از ابتلا به آن از دنیا می روند، همچنان سرایت می کند و تماس با آنها بسیار خطرناک است، حتی ممکن است ویروس در زمان خواندن  نماز میّت نیز منتشر شود؛ در خصوص غسل و کفن و نماز امواتی که در اثر بیماری کرونا فوت نموده اند، وظیفه چیست؟

پاسخ:

اگر آنچه نوشته اید مورد تصدیق پزشکان متخصص است، باید میّت را غسل جبیره دهند و اگر باز هم خطر دارد، می توانند از روی کاور تیمم دهند و بدون لمس در کفن  بپیچند.چنانچه کفن کردن او هم خطرناک است، لازم نیست و می توانند با همان کاور دفن کنند.

در خصوص نماز هم، چنانچه خطر سرایت وجود دارد، می توانند فوراً میّت را دفن کنند و به قبر او نماز میّت بخوانند و به هر صورت درباره تغسیل و تکفین و تدفین دراین گونه موارد، آنچه را متخصّصان و متصدیّان امور بهداشتی لازم می دانند، عمل شود.

 پاسخ‌های آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا

آیت الله شبیری زنجانی

حضرت آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا پاسخ گفتند.

 حضرت آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا پاسخ گفتند که در ذیل می آید.

*در زمان شیوع بیماری واگیردار و کشنده‌ای مثل کرونا، حکم شرعی شرکت در تجمعات مذهبی، مجالس ترحیم یا جشن و شادی و به طور کلی حکم حضور در فضاهای شلوغ بدون اینکه ضرورتی در بین باشد چیست؟

پاسخ: اگر مسؤولین امور بهداشتی و پزشکی در این زمینه رعایت امری را لازم می‌دانند، رعایت آن برای جلوگیری از انتشار بیماری شرعا لازم است. در کل نباید کارهایی انجام داد که هر گونه احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد، هر چند احتمال ضعیف باشد.
به عموم مؤمنان توصیه می‌شود در کنار مراعات احتیاطات بهداشتی، توسل به ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر (علیه‌السلام) را فراموش نکنند که نفع آن، مجرب است.
 

*شنیده شده که جنازه قربانیان کرونا غسل داده نمی‌شود، چون می‌گویند ورود آب غسل در فاضلاب موجب گسترش بیماری می‌شود و خطر سرایت به غسل‌دهندگان نیز وجود دارد. همچنین برای جلوگیری از سرایت بیماری، اجازه تیمم بدون دستکش هم داده نمی‌شود. حکم شرعی متدینین در این وضعیت چیست؟

پاسخ: در صورت وم، فاضلاب جداگانه‌ای برای شستشو تعبیه شود. در صورتی نیز که با فریز کردن یا سایر تمهیدات، امکان تجهیز کامل - هرچند با تأخیر- وجود داشته باشد باید چنین شود. همچنین غسل ترتیبی بر غسل ارتماسی مقدم است و در هر صورت در غسل، لازم نیست دست کشیده شود.
در فرض عدم امکان غسل، چنانچه امکان تیمم دادنِ بی‌خطر میت -هر چند با رعایت بیشتر اصول بهداشتی- وجود ندارد، هم میت را با دستکش تیمم دهند و هم اگر مقدور است با استفاده از دست‌های خود میت این کار را انجام دهند. 
به هر حال تجهیز کامل میت شرعاً لازم است و فقط به مقدار اضطرار می‌توان از آن اغماض کرد.                                                                                  بر اساس فتوای آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی، مؤمنان می‌توانند نیمی از سهم مبارک امام (علیه السلام) خود را به افراد آسیب دیده از بیماری کرونا که زندگی‌شان در مضایقه شدید قرار گرفته، پرداخت کنند.

آیت الله العظمی نوری همدانی:

مسافرت‌ غیرضرور در شرایط کنونی جایز نیست/ صله‌ رحم تلفنی باشد

نوری همدانی

 حضرت آیت الله نوری همدانی در پاسخ به سوال شرعی جمعی از مقلدین پیرامون مسافرت غیرضرور در شرایط شیوع ویروس کرونا،‌ بیان کردند: مسافرتی که این بیماری را منتقل کند و موجب آسیب به خود و دیگران باشد، جایز نیست.

گروهی از مقلدان حضرت آیت‌الله نوری همدانی پیرامون شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و حکم سفر در این زمان در استفتائاتی داشتند که در ادامه سوال و جواب  می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته

باتوجه به شیوع بیماری کرونا پزشکان و مسؤولان بهداشتی و متخصصین موضوع سلامت توصیه می‌کنند که از تجمع در مراکز عمومی خودداری شود و از مسافرت‌های غیرضروری پرهیز گردد و به جهت واگیردار بودن این ویروس در ایام نوروز دید و بازدید صورت نگیرد. 

بر این اساس چند سؤال مطرح می‌گردد:

۱- با توجه به نظرات متخصصین حکم مسافرت غیرضروری که احتمال آن دارد، در این سفر هم جان خودمان به خطر افتد و هم دیگران چیست؟

۲- با توجه به اهمیت صله رحم آیا میتوان برای رعایت نظر پزشکان به طور تلفنی یا پیامکی احوالپرسی نمود یا باید حتماً حضوری باشد تا ثواب آن را ببرد؟

با آرزوی سلامتی و سعادت 

جمعی از مقلدین

جواب استفتاء

بسم الله الرحمن الرحیم

۱- قبلاً هم گفته‌ایم، همان طور که توسل به وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) وائمه معصومین (ع) و خواندن دعا و تلاوت قرآن مؤثر است و باید انجام شود. عمل به توصیه پزشکان و متخصصین لازم و ضروری است و مسافرتی که این بیماری را منتقل کند و موجب آسیب به خود و دیگران باشد، جایز نیست و توصیه می‌شود مردم عزیز از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند.

٢- در فرض مذکور لازم نیست احوالپرسی حضوری باشد، می‌تواند به وسیله تلفن یا شکل‌های دیگر از احوال هم مطلع شوند و اظهار محبت خود را داشته باشند و همین طور برای کمک مادی می‌توانند از طریق‌های غیرحضوری اقدام نمایند.

 دو توصیه مهم آیت الله العظمی وحید خراسانی:

شب عید در منازل متوسل به باب الحوائج(ع) شوید/ تلاوت قرآن را به مادر امام زمان(عج) هدیه کنید

آیت الله وحید خراسانی

در شب یا روز ۲۵ ماه رجب، شهادت حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام که مصادف با اولین روز سال جدید است، در منازل و در جمع خانواده، متوسل به باب الحوائج علیه‌السلام شوید.

در آستانه‌ی سال جدید و با توجه به مشکلات موجود در جامعه، حضرت آیت الله وحید خراسانی، ضمن قدردانی از زحمات کادر درمانی و دعای خیر برای آنان، با تأکید مجدد برانجام دستورات متخصصین أمر توسط مردم و وم اجتناب از آن‌چه‌که موجب انتشار بیماری می‌شود، به آحاد جامعه، توصیه کردند: برای رفع مشکلات، دو عمل ذیل را انجام دهند: 

۱- در شب یا روز ۲۵ ماه رجب، شهادت  حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام که مصادف با اولین روز سال جدید است، در منازل و در جمع خانواده، متوسل به باب الحوائج علیه‌السلام شوند و مصائب آن امام مظلوم را ذکر بنمایند.

۲- هر کس به هر قدر که برایش میسر است، قرآن کریم را تلاوت نماید و آن را به مادر بزرگوار امام زمان ارواحنافداه، حضرت نرجس خاتون علیهاالسلام هدیه نماید.

امید است که با این عمل، توجه و عنایت وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه شامل حالمان گردد.
ان‌شاءالله


آیت الله العظمی فیاض:

احکام دفن جان باختگان کرونا تنها در صورت احتمال ضرر و ترس ساقط می‌شود

آیت الله العظمی اسحاق فیاض

 دفتر حضرت آیت الله فیاض از مراجع نجف اشرف در پاسخ استفتائی پیرامون حکم تکفین، تحنیت و نماز جان باختگان بیماری کرونا اعلام کرد: در صورت وجود ترس از شیوع این بیماری یا ابتلای به آن، باید به احکامی که عمل به آن ضرری نمی رساند اکتفا کرد.

دفتر حضرت آیت الله محمد اسحاق فیاض از مراجع نجف اشرف در پاسخ استفتائی پیرامون حکم تکفین، تحنیت و نماز جان باختگان بیماری کرونا گفت: در صورت وجود ترس از شیوع این بیماری یا ابتلای به آن، باید به احکامی که عمل به آن ضرری نمی رساند اکتفا کرد.

متن استفتاء به شرح زیر است:

سؤال: حکم افرادی که به دلیل ویروس کرونا می میرند چیست؟ آیا احکام تکفین، تحنیت و نماز میت برای آنان اجرا می شود؟

پاسخ دفتر آیت الله فیاض:

اگر امکان عمل به احکام میت در صورت نبود ترس از شیوع بیماری یا ابتلای کسانی که مستقیماً در این احکام دخالت دارند فراهم باشد، عمل به آن واجب است. در غیر این صورت باید تنها به احکامی که عمل به آن ضرر نمی رساند، اکتفا کرد؛ مثلاً اگر استفاده از آب برای دیگران خطر دارد، تیمم با رعایت شیوه های پیشگیرانه مثل پوشیدن ماسک توسط متولیان تیمم انجام گیرد.

به صورت کلّی احکام میت تنها در صورت احتمال ضرر و ترس از آن ساقط می شود.

امّا نماز میّت؛ گمان نمی رود که با عدم تماس با میّت و رعایت اصول دقیق بهداشتی و کنار گذاشتن جنازه میّت، بیماری منتقل شود.

عمل به احکام میّت، برای همگی واجب کفائی است و اگر یک گروه از آن ترس داشته باشد، بر گروه دیگر واجب می شود.[حوزه]

پاسخ آیت الله العظمی خامنه ای،سیستانی ،مکارم شیرازی،شبیری زنجانی،مظاهری،نوری همدانی وفیاض به سؤالاتی در خصوص تدفین و تکفین جان باختگان کرونا ومسافرت وصله ارحام تلفنی/دو توصیه مهم آیت الله العظمی وحید خراسانی

  ,کرونا ,صورت ,بیماری ,ویروس ,میت ,    ,آیت الله ,در صورت ,و یا ,ویروس کرونا ,توضیح المسائل جامع، ,شرعی درباره بیماری ,وجود داشته باشد، ,درباره بیماری کرونا

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


خدمات درمحل تعمیرات آیفون تصویری در تهران | ایمن آوران | معیار کرال روید - دانلود بازی و برنامه اندروید دنياي فناوري و شبکه دشت و دمن راهنمای شبکه Christopher's receptions James's page کارخانه ایزوگام دلیجان -09128663820 -08644433820 آموزش ، تجاری ، رپرتاژ آگهی
دزدگ